Внаслідок воєнного вторгнення у 2022 році посівна кампанія стала найскладнішою з моменту отримання Україною незалежності. Окупація територій та воєнні дії спричинили зменшення посівних площ на 3,5 млн гектарів, виник дефіцит робочої сили, обладнання, пального, коштів, а також руйнування логістичних маршрутів. Все це призвело до небачених раніше викликів для сільськогосподарського сектору [1]. Ураховуючи, що Україна є одним зі світових лідерів у вирощуванні зернових та олійних культур, вторгнення Росії суттєво вплинуло на сільське господарство та продовольчу безпеку світової спільноти. З метою підвищення обізнаності у деталях, розгляду аспектів спеціальності 201 «Агрономія», на зустріч зі студентами був запрошений Доля Сергій Миколайович – директор ТОВ «АГРОЕКСПЕРТ», який розповів «з перших вуст» про складнощі, з якими зіткнувся агросектор з початком повномасштабного вторгнення. Студентка 2 курсу Шевченко Анастасія брала активну участь у діалозі та відмітила наступні важливі та цікаві для неї, як для майбутнього агроменеджера, нюанси.
- Що стало головним при виборі майбутньої професії? Як Ви прийшли до цього?
- Взагалі, у дитинстві, мав мрію стати залізничником але став агрономом. У середині 90-х років дуже багато сільськогосподарських підприємств були на межі виживання, як і люди які працювали в них, поля заростали бур’янами. Ось тоді і захотілось щось зробити для села. Рішення було вступати до Липкуватівського аграрного коледжу на спеціальність «Агрономія». Після закінчення, у 1999 році, вступив до Харківського Національного аграрного Університету ім. В.В. Докучаєва на спеціальність «Агрохімія та ґрунтознавство», який закінчив в 2004 році.
- Які відносини повинні бути між керівником та працівниками, щоб вони не пішли до іншої компанії? Яку систему мотивації використовуєте Ви, як керівник такого масштабного підприємства?
- Працівники не повинні боятись керівника, а мають боятись його підвести в процесі роботи, а керівник, в свою чергу, має забезпечити умови на виробництві. Мотивація проста – працівник не повинен думати на роботі, де заробити гроші.
- Чи маєте якісь свої «фішки» керівника? Секрети управління.
- Що стосується «фішки», то вона є лише одна – максимальна якість продукції в насінництві, також важливо, як у будь-якому бізнесі, це – порядність.
- Чи є у здобутку Вашої компанії власні сорти або гібриди насіння?
- Селекція наступний етап в роботі підприємства до якого ми рухаємось поступово, поки що власних сортів та гібридів немає.
- Яка Ваша експертна думка щодо способів обробітку ґрунту? Який вважаєте найбільш ефективним та яким користуєтесь?
- Питання ефективності обробітку є відкритим та досі вивчається багатьма науковцями, в тому числі, мною. Третій рік я навчаюсь в аспірантурі на кафедрі землеробства (ХНАУ ім. В.В. Докучаєва – прим.) зараз – ДБТУ. За свій практичний досвід, з 2004 року я працюю безпосередньо на виробництві, використовую комбінований підхід до обробітку ґрунту, а саме: під озимі зернові поверхневий обробіток, під кукурудзу – оранка, під горох – оранка, під соняшник- глибокорихлення або оранка, під сою – поверхневий обробіток або оранка. Але бувають роки коли з певних обставин використовується прямий посів культур.
- Чи були кризи в компанії? Як реагували на це працівники?
- Криза питання відносне і в формуванні стабільного продуктивного колективу вони завжди присутні, останні 7-10 років в колективі майже ідилія.
- Яка ситуація зараз? Саме у воєнний час. Яка доля ваших полів, які були під окупацією? Що допомогло компанії понести мінімальні збитки під час війни?
- Поля на 95 % в обробітку, 5 % не маємо доступу через війну. Збитки завжди неприємна річ, а під час війни вони в кожного є. Навіть якщо бойових дій на території підприємства не було. Нас частково розбомбили, розграбували, були заміновані. Є втрати по техніці. Працюємо відновлюємось, повільно але впевнено.
- Галузь агропромислового виробництва досить насичена і виробничими підприємствами, і посередниками, і виробниками насінневого матеріалу. Чому, на Вашу думку, обирають саме вас?
- Найголовніше в цих питаннях – якість, якість і ще раз якість.
- Чи використовуєте Ви рекламу і чи є ефект від її використання?
- Станом на початок 2022 року- «Сарафанне радіо» – 75 % від всіх продажів, 25 % – інша реклама, в тому числі інтернет. Майбутнє за онлайн, в сільському господарстві збільшується кількість молодих спеціалістів вони ж в свою чергу покоління інтернету та інших передових ресурсів. Маємо наш власний сайт (https://agroekspert.com.ua/ – прим.), йдемо «в ногу з часом»
- Що Вас мотивує працювати в такий дуже складний для всієї країни та агросектору, зокрема, час?
- Найбільша мотивація – наші діти, наше майбутнє. Хочемо чогось досягти, когось навчити, зміцнити економіку села, регіону, держави.
- І, на останок, для слухачів та читачів, для тих, кому це важливо і цікаво. Що Ви можете порадити бізнесу, який тільки з’являється? Що важливо для початку? Чого краще уникати? И т.п.
- Для початку потрібне розуміння всього процесу діяльності, потім його впровадження в життя та контроль. Оренда чи власне залежить від масштабів бізнесу, потреби в певний час, його рентабельність в кінцевому етапі. Уникати сумнівних схем роботи, рекомендацій «швидких грошей» та інших непорядних контрагентів, які нажаль присутні.
На цьому наша зустріч підійшла до завершення. Дякуємо нашому гостю за приділений нам час і таку корисну інформацію. Було дуже цікаво поспілкуватися з людиною, яка має колосальний досвід роботи та керівництва. Що можна сказати, підсумовуючи зустріч? Без любові до своєї праці, досягти успіху майже неможливо. Нам, як майбутнім агроменеджерам, є чому повчитись, є на що звернути увагу. Сподіваємось, що подібні зустрічі будуть організовуватись Навчально-науковим інститутом екології частіше, адже переймати досвід професіоналів – це левова частина успіху нас, як наступного покоління фахівців у сфері агропромислового виробництва.
Студентка 2 курсу спеціальності «Агрономія»
Анастасія Шевченко (за ред. Кот А.Г.)